Tuesday, July 13, 2010

Aku dan Mesir 2

Teringat aku satu ketika dulu semasa di Intec, bertanya pelbagai soalan kepada senior di mesir melalui friendster (haha, nampak sangat zaman dulu).

" Err, cili kering ada ke dekat sana?"
" Ustaz kata tak boleh pakai cincin, nanti arab kerat jari, betul ke?"
"Kalau naik bas, nanti bila turun bas tak berhenti, kena lompat ea?"
"Pergi uni pakai baju apa, baju kurung boleh ke?"
" Kicap kena bawa ke?"

dan sebagainya....

bersedia untuk melompat?

Bila buka inbox dekat friendster, tengok -tengok balik soalan yang ditanya, rasa nak tergelak. Dengan cara yang sangat tidak matangnya (oh, bukan bermakna sekarang susah cukup matang ye). Dengan kerisauan yang pelbagainya.Huhu. Dulu di Intec, memang ustaz ceritakan semuanya yang negatif-negatif belaka. Antaranya orang arab ni kasar, kalau kawan arab datang rumah dia akan ambil apa sahaja yang ada dalam rumah sebab tu memang hak tetamu, kalau naik bas kena pakai kasut kungfu, kalau tidak nanti orang arab pijak pastu tercabut pastu turun bas tak pakai kasut. Lagi?

"Mesir ni debu banyak, kadang-kadang ada ribut pasir, kalau nak tahu pasir tu macam mana, suruh kawan awak ambil sebaldi pasir lepas tu simbah kat awak."

" Kalau pergi makan kat kedai arab, awak tengok diorang punya kuku, punyalah kotor, guna tangan kiri pulak tu untuk sediakan makanan"

" Kalau nak teksi tu, nanti dia bawa laju gila, dengan takde lampunya. Pastu kalau nak turun kamu kena turun serentak melalui semua pintu, keluar kaki serentak, takut nanti driver bawa lari yang lambat turun"

teksi di Cairo

Banyak lagi kot, tu antara yang paling ingat. Huhu. Tak tahulah dasyat ke tak contoh-contoh yang diberi. Tapi memang itulah mind set kami. Ya, ustaz mahu kami bayangkan yang negatif sahaja. Yang positif itu disimpan dahulu supaya manisnya lebih terasa.

So, adakah keadaan di mesir sama seperti yang digambarkan? Atau semua itu dongengan semata-mata???

bersambung.

ps : entry Aku dan Mesir ni lebih ditujukan kepada yang bakal menyambung pelajaran ke mesir atau mahu ke mesir. Bagi yang sudah belajar di mesir, terpulang untuk baca atau tidak. =).






0 comments: