Tuesday, February 17, 2009

Cuak, takut, berdebar atau tiada perasaan?

Dengan nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.~

Entry yg agak ringkas utk kali ini. Minggu yg agak padat, walaupun baru seminggu sem yg ke 2 bermula. Saya mula cuak, terbayang detik2 exam final yg bakal datang tak lama lagi. Semoga Allah permudahkan segala urusan, ameen ya Rabb.


Shah seorang budak yang "agak pemalas", hidupnya hanya mengejar keseronokan dunia. Hari-harinya dihabiskan dengan perkara yg sia-sia belaka. Menetap di kampung bersama ibu bapanya. Satu hari, Shah telah bertekad untuk bekerja di bandar. Tiada bantahan dari ibu bapanya, yang ada hanya satu syarat, iaitu Shah harus menetap di rumah pakcik Kamal yg terletak di bandar terbabit. Shah bersetuju.


Di rumah pakcik Kamal, Shah tidak banyak berubah. Nak dijadikan cerita, Shah merupakan remaja yg tidak tahu memandu. Satu hari, Shah telah bertekad untuk cuba memandu kerete kepunyaan Pakcik Kamal tanpa pengetahuannya. Nasib Shah malang untuk kali ini. Kereta yg cuba dipandu Shah terbabas, melanggar pintu rumah pakcik kamal. Petang itu, pakcik kamal telah memanggil Shah untuk mendengar penjelasannya.


"Apa perasaan kamu bila pakcik panggil kamu petang nie?"


"Hmmm..takut jugak pakcik......."


" Shah, bila kamu buat salah dengan manusia pun kamu takut, pernah kamu bayangkan nanti macam mana bila kita buat salah pada pencipta kita, dan kita dipanggil menghadapNya di akhirat kelak?"


Hati dan minda saya "terketuk" apabila mendengar cerita ni. Betul. Memang bila kita buat salah dgn manusia, biasanya kita akan takut. Mungkin bila kita terkotorkan baju orang, kita akan takut. Mungkin bila tiba-tiba ada arahan dari pihak pentadbiran pejabat, universiti mahupun sekolah untuk berjumpa dengan kita, kita akan mula cuak. Kesalahan yg kita buat pada manusia biasa bisa buat kita takut sampai peluh-peluh keluar membasahi tubuh. Tapi...adakah kita pernah fikir yang kita juga bakal dipanggil oleh pencipta kita satu hari nanti?

Pernahkah kita rasa bersalah, berdebar, takut, mahupun cuak bila meninggalkan suruhanNya dan melakukan perkara2 keji yg dilarangNya? Sama-sama kita muhasabah. Biarlah kita berjumpa dengan pencipta kita dalam keadaan yg terbaik. Bukan berjumpa menghadapNya untuk menerima hukuman, sebaliknya untuk menerima ganjaran. InsyaAllah. Ingatkan saya jika saya lupa dan lalai. Ingatkan saya jika saya leka dan alpa. Maaf jika bahasa tunggang langgang, tak puitis pulak tue. Harap walau gaya bahasa agak hancur, penulis dan pembaca sama-sama mendapat manfaat dari entry ini. Sekian~

6 comments:

drosophilla albino said...

bagus2...
analogi yang sangat baik..
ayat tak best tak penting.
janji msg yg dibawakan tu sampai..
bukan nyer ayat berbunge2 tapi satu bende pun tak paham...

anisahshamilah said...

cheppon!!!!!

nak tambah ape yg cheppon tulis..hehehe
ape yg ust ckp td...

kalo derhaka sultan, bukan main sibuk...
tpi derhaka Allah rasul xde sape nk komen..

huhu~
muhasabah cinta +muhasabah diri..huhu~

isyah ahli beit said...

wah cam terasa gak bilechep tulis p'kataan 'malas'
insyallah isyah akn lebih b'usaha~aja2 fighting
chep kalo tgk isyah malas rajin2knlah bg nasihat~hehe

chep said...

salam alaykum...

drosophila..@ saudara azharudin yaakob..btol kan cmtu??
bhs sy mmg hancus..
dh lame x buat krgn,cmtu la jdnye..
yg pentg mmg apa yg nak cuba disampaikan...
smoge sama2 kite dpt manfaat..

nison milon..(cm jenama ape je)..
bto;l..chep pun time ustaz ckp mlm td, tros teringat entry nie..
hehe..tau2 je nison ni ape yg terlintas..xpe..kite kan serupa tp x sama...

ampun tuanku~hehe

chep said...

salam aisyah ya habibti..hehe..
ehh..dh komen plak die,,,hehe..
kan chep ckp, xkomen pun xpe je..
yg penting baca, amek isi penting, faham, amalkan...

baik la..
same2 kite igtkan satu same lain..
chaiyok aisyah...!!
we r targetting mumtaz!!

sYazAnAsRaH said...

aku ske ini entry..
wat aku terpikir..;)