Saturday, February 14, 2009

Hantu takut Quran???

Salam..dengan nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani


InsyaAllah, kali ni nak buat sedikit perkongsian..sebenarnya tak tahu nak kongsi yang mana satu, semuanya penting. Ada yang ringan, ada juga yang agak berat. Seriously masa tengah taip ni pun still tgh berfikir apakah isi kandungan untuk entry kali ni. Kita tunggu dan lihat apa yg ter"taip" ye.


Ok. mari kita kongsi tentang al-Quran. Semua tahu al-quran ni mukjizat terbesar junjungan besar kita Muhammad s.aw. InsyaAllah semua tahu. Kepada siapa al-Quran ini diturunkan? Kepada nabi Muhammad lah. Semua orang tahu. Tapi adakah ayat2 dalam al-quran ini diturunkan kepada baginda semata-mata? Pasti tidak. Al-quran diturunkan kepada nabi Muhammad, untuk disampaikan kepada manusia lain. Makhluk Allah yg manakah yg menjadi golongan sasaran penurunan al-quran ini? Jawapannya manusia. Bukan haiwan ternak. Bukan tumbuh-tumbuhan. Ada ke ayat yg cakap "wahai haiwan2 yg.....?" atau " wahai buah dan sayur...." Takde kan?. Maka, jelaslah al-quran ni untuk manusia khususnya umat nabi Muhammad s.a.w. Kita adalah watak utama dalam al-quran ini. hmm..seronok kan?


Sejauh manakah penghayatan kita terhadap al-quran? Opss..sebelum tu, adakah kita membaca al-quran? atau hanya diletakkan atas almari yang cantik, dijadikan hiasan? Berapa kali agaknya kita buka mashaf itu dalam sehari, dalam seminggu, dalam sebulan?ke baca time bulan ramadhan je?Atau baca yassin di malam jumaat je?(baca yassin malam jumaat bukan sunnah, tapi tak salah untuk kita baca yassin malam jumaat). Masing2 boleh jawab soalan ini sendiri. Bagi yang jadikan bacaan quran sebagai amalan harian, alhamdulillah. Tapi, setakat membaca masih belum cukup. Membaca tanpa memahami adalah rugi.

Mari kita analogikan. Perbuatan membaca quran tanpa memahami mungkin boleh dianalogikan seperti makan.(harap analogi spontan ini sesuai...) Bayangkan kita makan nasi. Kita memang makan nasi, tapi kita tak dapat rasa nasi tu. Sekadar masukkan dalam mulut, then kunyah. Rasa manis, masin, pahit, pedas, semua tu kita tak dapat rasa. Yang penting di sini adalah kita dah makan nasi.Huh...sangat la rugi sebab tak dapat nak rasa nasi yang sedap itu. Ok? Perbuatan makan nasi itu sama dengan membaca al-quran, sedangkan rasa sedapnya nasi itu adalah kefahaman kita terhadap al-quran itu sendiri. (boleh terima pakai tak analogi nie ye?). Maka, untuk merasai mukjizat al-quran tu, kita mestilah cuba memahami apa yang disampaikan. Setelah faham, kenalah amalkan pula. Bukan sekadar faham kosong.







Teringat time sekolah2 dulu, ramai antara kita yang bila tidur letak yassin bawah bantal, takpun letak quran sebelah bantal. Ada juga fenomena rakyat msia yang suke gantung ayat quran banyak2 kat dinding, dengan harapan sang hantu dan syaitan juga saudara maranya takut dengan ayat-ayat tu so mereka pun tak jadi masuk rumah?. Hmmm...betulkah macam tu? Hantu dan syaitan tu takut dengan kertas-kertas yang ditulis ayat quran ke? Macam hantu cina yang takutkan duit? bila ditempek duit kertas tue, hantu cina pun lari.?hmmm...mari sama-sama kita renungkan. Yang ditakuti oleh syaitan bukanlah fizikal al-quran itu. Tapi apa yang syaitan takut adalah apabila al-quran itu tertegak dalam diri seseorang manusia. Ya, TERTEGAK DALAM DIRI MANUSIA. Harap jelas dengan penyataan ini. Syaitan sangat takut dengan saidina Umar . Syaitan tidak akan lalu jalan2 yg dilalui oleh Umar. Bukan sebab Umar letak quran dalam beg dia, mahupun poket baju, tapi sebab al-quran tu sendiri ada dalam diri Umar.


Al-quran ni umpama prescription yang diberikan oleh doktor kepada pesakitnya. Adakah kita akan makan kertas prescription yang doktor bagi tu? Mestilah tak. Makan lah kertas tu yang ade dakwat pen doktor tu, kita tengok berkesan ke tak cara tu.Hehe. Juga al-quran ni kita boleh kata macam panadol. Bila sakit, kita bukan sebut je "panadol,panadol, panadol"..tapi kita kena usaha nak dapatkan panadol tu dan telan supaya segala tindak balas akan berlaku dalam sistem badan kita.



Jadikan al-quran ini sebagai asas dalam hidup kita. Jadikan al-quran ini sebagai manual dalam hidup kita, sama seperti bila kita beli barang elektronik eg: handphone, kita mesti baca manual dia untuk tahu cara nak guna handphone tu. Sama-sama kita tegakkan al-quran dalam diri kita. Baca, faham dan amalkan, insyaAllah. Kalau setakat baca, orang bukan islam dah ramai yang baca dan kaji al-quran ni. Mereka yang tidak beriman dengan al-quran pun mengkaji al-quran, kita ni yang mengaku beriman dengan al-quran takkan nak buat tak tahu je? (rukun iman yg ke berapa nie?sila jawab...~)Ramai antara mereka yang juga faham akan isi al-quran ini. Namun, ia tidak meresap. Ia tidak basah di hati mereka. Sama-sama kita usaha ye.



*yang menulis ini bukanlah sempurna. Hanya berusaha untuk menyampaikan. Dalam masa yang sama mengingatkan diri sendiri. Merungkai salah faham dalam masyarakat .Memang bukan mudah untuk tegakkan al-quran di dalam diri. Apapun, mari kita berusaha untuk menegakkan dan meresapkannya.InsyaAllah. Jika ada apa2 kesilapan dalam entry ini, maka bolehla ditegur. Saya hanya seorang hamba yang sangat sedikit ilmunya, sangat, sangat sedikit.
Sekian~

3 comments:

estudiante said...

ya..membaca alquran serta menghayat isi kandungan itu sendiri..amik masa untuk tadabbur Al-Quran itu..=)

thnx for the tazkirah~

anisahshamilah said...

salam cheppon!!!

huhu~
sume pon mkin serius m'update!

hantu x takut al-quran..
tpi manusia takut hantu..
so, kesimpulan??
(otak tgh ngarut2..huhu~)

jom jadi baik!

Anonymous said...

salam..
betul2...setuju ngan chep
marilah same2 kita tegakkan islam dalam diri !!!