Wednesday, March 4, 2009

Sayang siapa?

Saya tertanya-tanya, kenapa bila hampir kepada sambutan maulidur rasul, kedai2 di sekitar Mesir menjual patung-patung yang berbagai bentuk? Yang jual makanan bungkus2 dalam kotak tu ok je, yang hairannya patung2 tu, ada yang pakai baju gaun putih, ada yang naik kereta kuda,macam2 lagi la patung yang ada. Boleh sesiapa yang tahu bagi jwpn? Apakah kaitannya dgn kelahiran nabi? Ada yg ckp mereka akan bakar, betul ke?

Baginda memang tak sambut birthday, tapi tidak salah untuk kita mengingati kelahiran junjungan besar kita. Kalau birthday awek boleh sambut beria-ria, ni kan pula birthday baginda.
No offense~

Baginda rasulullah s.a.w sgt terkenal dgn sifat penyayangnya. Sesiapa sahaja dilayan dengan penuh kasih sayang. Pernah suatu hari, seorang sahabat (maaf, x igt siapa, sbb x salin bila dgr cerita nie..isk..) datang berjumpa baginda. Sahabat ini merasakan dirinya orang yang paling disayangi baginda, kerana layanan baginda terhadapnya sangatlah hebat. Maka bertanyalah sahabat itu


" ya Rasulullah, siapakah orang yg plg kamu sayangi"


maka jawab baginda " Aisyah"


"Ohh, maksudku lelaki"


" Ayah kepadanya yakni abu bakar"


"Kemudian?"


" Kemudian Umar"


"........"


sahabat terbabit terus berhenti dari bertanya. Bimbang dirinya jauh terkebelakang. Maka, dihentikan soalan itu. Konklusinya di sini, sifat penyayang baginda sangat luas, sehinggakan semua orang merasai kasih sayang baginda, masing-masing merasakan dirinya sangat disayangi baginda. Hebatkan? Akhlak baginda sangat terpuji. Tiada bandingannya. Baginda bukan sahaja bersifat penyayang kepada umat islam, tapi seluruh alam. Banyak kisah yang boleh kita jadikan iktibar. Antaranya kisah baginda bermusafir dengan seorang wanita tua yang sangat membenci lelaki bernama Muhammad, sdgkan wanita itu tidak tahu bahawa dirinya sedang bermusafir dengan Muhammad sehingga akhirnya wanita itu memeluk islam. (boleh dengar lagu "dont talk to me about Muhammad"). Juga kisah baginda menyuapkan makanan kepada seorang yang buta yg juga membenci Muhammad walaupun tidak pernah melihat baginda, sedangkan lelaki yg menyuap makanan kepada adalah Muhammad. (maaf, cerita yg agak ringkas, saya jangka ramai yg tahu cerita ni, jika perlu, boleh minta sy buat entry lain).
Bercakap tentang sayang. Semua orang ada sifat sayang. Sayangkan ibu bapa, keluarga, guru, sahabat2, saudara, justin, pingu mahupun yang lain. Tapi, disebalik makhluk yg kita sayang itu, ada yang patut kita lebih sayang, yakni pencipta kepada apa yg kita sayang itu. Ada satu kata2 dari Iman al-Ghazali (perbaiki jika salah), cintakan ciptaan tanpa cintakan pencipt cipta ciptaan umpama cintakan bayang2. Hmm..jom guna analogi lain yg sng skit. Bayangkan anda makan masakan yg sgt best. Adakah anda akan memuja-muja makanan yg best tu tanpa memuja tukang masak makanan tu? Mesti kita puji tukang masak kan, sebab tukang masak tu bg kita makanan yg sgt best, yg sgt nikmat, kan?




Entah apa point utama saya hari ni. Kucar-kacir. Tapi, tetap mahu update. Hari ni, saya dapat satu kesedaran. Mungkin juga peringatan. Thanx Allah. Allah mengingatkan saya tentang sesuatu yang berharga. Syukran ya Rabb.


Result bakal keluar beberapa hari lagi. Ramai yang dah menanti. Mahu menilai tahap dan prestasi diri. Namun, segalanya Allah dah tentukan. Yang penting di sini adalah usaha. Usaha dan usaha. Dekatkan diri pada yg Esa. Mohon segala dariNya. Apa2 pun, dunia hanya sementara, akhirat kekal selamanya. Itulah yang lebih utama. Sekian, maaf atas kecelaruan entry kali ini.


ps : 10 hari lagi, cikgu kesayangan saya bakal mendirikan rumah tangga, Mr. Saravanan. Happy wedding day sir!~ hehe..saya nak pergi, tapi apakan daya...nanti saya balik msia sir kena belanja saya, janji jgn dilupa sir...nanti kita makan besar, wif ur wife skali ye...sir jgn pindah dulu, tggu sy balik, okay? :D




0 comments: