Monday, September 1, 2008

Tanggal 31 Ogos

Tanggal 31 Ogos 2008,

Genaplah setahun kami fly ke Mesir. Tahun lepas kami menyambut kemerdekaan yang ke 50 di dalam fligt MAS yg membawa pelajar ke Jordan dan Mesir.

Tahun ni sy menyambut ambang merdeka di dalam bas ekpress durian burung dari Penang ke Kuantan.

Tahun ini kita menyambut merdeka pd 31 Ogos 2008, serentak dengan 1 ramadhan yg bermula setelah terbenamnya matahari 31 Ogos 2008.

Tahun ni insyaAllah dapat ber “ramadhan” sebulan di rumah setelah bertahun lamenya tak berpeluang gara2 tinggal asrama sejak form 1 dan berpuasa di mesir pada tahun lepas.

Alhamdulillah terawikh pertama berjalan lancar. Sedikit pengisian tazkriah selepas usai solat witir mengingatkan diri ini sedikit sebanyak tentang bulan bertuah ini. Bulan di mana kita dapat menilai diri kita. Tiada lagi bisikan.godaan dan belenggu syaitan durjana, yang ada hanya nafsu yg sememangnya perlu kita tewaskan.Bersama-sama kita berjihad melawan hawa nafsu kerana jihad melawan hawa nafsu adalah antara jihad terbesar.

Semoga puasa kita untuk ramadhan kali ini bukanlah semata-mata mendapat lapar dan dahaga. Bukan semata-mata merasakan penatnya berpuasa. Bukan berpuasa semata-mata kerana bulan ramadhan memang semua orang puasa kita pun ikut aje, puasa bukan adat, tapi ibadat. Ibadat yg wajib kita tunaikan. Namun ada rukhsah tertentu bagi golongan yg tertentu.Pastikan kita menjiwai puasa itu sendiri. Hayati dengan penuh penghayatan, bak kata ustaz semalam, biar ade roh.

Sekadar selingan, semalam syahmi my youngest bro Tanya satu soalan selepas solat terawikh,

“kakde, ape nak buat ekk kalo kita tercakap BODOH kat orang?”

“Hmm..cakap kat sape, apsal nk ckp bodoh plak, mcmla kita ni pandai sgt..”

“Ala, tercakap secara umum je, tak tuju specific pade sape2, tadi blablablabla…”

“Ape susah, mintak maap je laa kat sape2 yg ade kat situ, yg join awak borak2 tu”

“ooo00oo”…

Yang nak cerita ni kat sini sebenarnya pasal si anak2 kucing…hehe..masa kitorang bincang pasal nie, semua anak kucing tu keluar dari tempat lepak diorang, pastu memandang kitorg berdua dengan penh khusyuk, macam tengah sama2 dengar tazkirah..hehe..x sempat pulak nak snap gambar diorg time tue..hehe

Sahur hari ni agak meriah. Kebetulan Pikah pun cuti, jadi kami sahur berlima laa. Lauk pun agak best, sebab ummi abah nk bg syahmi makan sedap2 skit sebab petang ni dia akan balik asrama. Kirenye ni fes time laa dia akan puasa kat asrama..hehe..tak dapatla die nk merase lauk yg sedap2 kat rumah. Biarlah die duk asrama, belajar erti kesederhanaan , menghayati sifat qanaah, dan dapat madrasah ramadhan yg lebih baik di asrama. Hari ni jugak best sebab ni laa fes time solat berjemaah dengan syahmi jadi imam. Hehe..dah berapa kali dah wat request kat die, suh jadi imam, tapi asik nak dolak dalih je..hehe..jawapan dia selalunya “ syahmi nak sembahyang kat masjid nie”…hehe..tapi pagi ni die dah xleh elak dah sebab ade pikah sekali.. Ummi plak solat kat masjid. “Kakde, syahmi sakit perut nie, kakde sembahyang laa dulu”..hoho.. “takde, kakde sanggup tunggu sampai pukul 7,bukan susah jadi imam, kat asrama bleh plak, apsal kat umah xbleh, bukan ade 60 makmum pun”…akhirnya berjaye laa kami solat berimamkan syahmi..hehe..rase best dpt jemaah dgn die.Keep it up!

Teringat tazkiah dr ustaz Alwi malam tadi, bercerita tentang masjidil AQSA. Same2la kita doakan sahabat2 kta di Palestin, Majid Aqsa adalah masjid ke 3 terbaik di dunia, namun kta tak berpeluang untuk beribadat di dalamnya. Pasti masjidil Aqsa merindui insan2 satu ketika dahulu tak terkira banyaknya untuk beribadat di sana. Insan2 yg selalu memanjatkan doa, yg selalu merintih merayu pada yg Esa. Dalam bulan yg penuh berkah ini, same2 kita doakan sahabat2 seagama kita yg ditindas. Ingatla ketika kita berbuka puasa dengan makanan yg pelbagai, sahabat2 kita masih ramai yg kebuluran, yg tidak mendapat makanan, yang mungkin hanya berbuka dengan seteguk air. Yang tidak mempunyai tempat tinggal yg selesa, mungkin kepanasan di musim panas ini, sedangkan kita sedang selesa berkipas, ber air-cond, bila berbuka mampu untuk meneguk air2 yg dingin yg meghilang haus,makanan penuh di meja2, kuih muih yg pelbagai,dan sebagainya. Sedangkan sebahagian dari mereka di sana dijamu dengan butiran2 peluru. Sama2 laa kita renungkan. Semoga bulan seribu bulan ini mampu membawa kita mendalami dan merasa kehidupan sahabat2 kita di sana.InsyaAllah.

Semalam masa tazkirah, ustaz ada menyebut tentang hendaklah diawalkan berbuka, memang dah biaasalah kita dengar. Berbuka dengan makanan yg sederhana, tba2 dengar ade makcik mencelah, “ade sesetengah tu yg berbuka puasa dengan rokok”..hehe..takde maknenyer kan bukan puasa dgn merokok. Seharusnya bulan ini adalah bulan terbaik untuk golongan perokok melatih diri untuk berhenti merokok, insyaAllah, nak2 dalam belanjawan 2009, dah diumukan bahawa harga rokok naik..hehe..*but I think kerajaan patutnye naikkan lagi banyak sket..hehe*..kpd perokok sekalian , berjihadlah untuk berhenti merokok, kerana anda semua pasti tahu apakah kesannya. Kalau nak cerita pasal kebukan merokok, 5 page pun tak habis..hehe..teringat karangan masa zaman sekolah dulu….heheh

Oklah, setakat ni dulu, sedikit gambar kenangan sepanjang berjalan-jalan di penang dan perak.















ps: penghargaan khas untuk syila dan keluarganya..pakcik mail and da geng..hehe..rase hepy duk ngan family syila..ina oh ina..hari pertama ngan kedua xmo rapat ngan kak chep, hari org blk baru nk baik..eishhh...thanx to all..kim salam seisi keluarga tremasuk org2 kat Perak

4 comments:

[MH] said...

jeles laaa...aritu jeles ngn radin,pastu ngn syila..skrg ngn chep plak..jgn jeles kat aisyah n aimi plak..aiseh...best la,senang je korg nk gi mana2..banyak duit!!tidak seperti daku yang duduk umah,jadi suri rumah..hihi

Noor Asyila said...

haha..fathy2..manede duet yg byk..fathy kan jd tutor..duet pon ade kan..jgn nak jd alasan utama..ala kite taw..ade 'org' tak kasi fathy pg jauh2..dl sape la yg beriya2 nak travel malaysia masa cuti ni..haih~hya tggal kenangan kata2 tu..

c's said...

fathy mmg kuat jeles.. ngeh.. ngeh..(trademark fathy)

xbyk duit? tipu!!

huhu.. chep.. byknya superheroes.. sowi ler, nk dpt permission p kisas n intec pn agk susah, apatah lagi sejauh johot, kuantan apatah penang.. btw, jom dtg uma kte lak.. almost 1 1/2 hours from klang or shah alam. huhu..

cairoboy said...

salam...

ksian ko...thn lpas smbt merdeka kat dlm flight...thn ni dlm bas...thn dpan,ntah dlm ape plak kan....dlm longkang kot...kwang3....lawak aa adik ko...soh jadi imam pun ssh...die segan kot...hahahha..