Wednesday, March 3, 2010

Sedihnya bertepuk sebelah tangan


Blog ini terbeku secara tak langsung selama 2minggu. Lama juga lah. Kalau dulu, rasa macam hari-hari nak update, tapi sekarang lain pula jadinya. Freezing.


semenjak akhir-akhir, suka sangat gigit ais. sejuk best! =)


Tulis. Padam. Tulis. Padam.


Bismillah.


Dan syaitan berkata ketika perkara (hisab) diselesaikan. Sesungguhnya Allah telah menjanjikan kepadamu janji yang benar, dan aku pun telah menjanjikan kepadamu tetapi aku menyalahinya. Tidak ada kekuasaan bagiku terhadapmu, melainkan sekadar aku menyeru kamu lalu kamu mematuhi seruanku, oleh sebab itu janganlah kamu mencerca aku, tetapi cercalah dirimu sendiri. Aku tidak dapat menolongmu, dan kamu pun tidak dapat menolongku. Sesungguhnya aku tidak membenarkan perbuatanmu mempersekutukan aku (dengan Allah) sejak dahulu". Sungguh, orang yang zalim akan mendapat seksaan yang pedih. (ibrahim :22)


Semenjak akhir-akhir ni, memang banyak berperang dengan diri sendiri. Bergaduh-gaduh dua bisikan kiri dan kanan, hitam dan putih, cantik dan jelik. Kekadang rumah putih juara, kekadang rumah hitam merampas kuasa.



Nah, tengoklah apa syaitan cakap kita, dia dah pesan awal-awal lagi dekat kita yang dia tak akan bertanggungjawab atas apa yang berlaku. Dia goda-goda kita sikit, kita yang cair .T.T
Kita yang terpengaruh. Adehh, mudah cair kita ni rupanya. Kena goda ngan syaitan yang tak handsome mahupun menawan. Berkasih-sayang dengan mereka yang tak pernah sayangkan kita. . Ingatkan bila kita ikut cakap dia, dia akan sayang kita, sehidup semati, rupa-rupanya awal-awal lagi dah berjanji akan tolak kita ketepi akhirat nanti. Ohh, rupanya kita bertepuk sebelah tangan!
baru kusedari.... cintaku bertepuk sebelah tangan.... Patutlah takde bunyi! >,< Kalau kita ada kawan yang tak bertanggungjawab, yang tak setia kawan, yang backstabber, berniat nak hancurkan kita, tak respek pada keluarga kita, mesti kita akan geram dan terus tinggalkan dia, kan? kan?kan? tak tahulah kalau ada yang masih sayang sepenuh jiwa, ye la cinta tu buta. Buta atau tidak mahu melihat? Jawablah masing-masing ye.

Ok, cakap memang senang chep! Nak amal tu yang susah. Dunia ni dah macam "syurga". Semua manusia pun nakkan kesenangan dunia. Semua pun nk hiburkan hati. Semua kalau boleh nak puaskan nafsu diri. Semua nak berehat-rehat. Ye, setuju. Itulah namanya dunia , chep. Bahagia, bahagia, bahagia. Tapi bahagia dunia tu sampai bila? Selama-lamanya ke?

“Pada hari mereka melihat hari kiamat itu, mereka merasa seakan-akan tidak tinggal (di dunia) melainkan (sebentar saja) di waktu petang atau pagi hari”. (An-Naziat 46)


Sah, memang sementara. Dunia hanya sementara =). Nak lagi kau kejar dunia je chep? Nak malas-malas lagi? Layankan sangatlah syaitan tu. Come on, fight! Lawan la godaan-godaan tu. Lawan lah bisikan jahat tu. Robohkan tembok-tembok besar yang menghalang perjuangan kau chep. Lawan. Janga kalah lagi. Sampai bila nak dapat nombor corot? Kalau Allah bagi result, entah nombor berapa kau dapat. Entah masuk list lulus ke tak. Kalau masuk alhamdulillah, kalau atas pagar atau tak masuk langsung? Nauzubillah.

Dan berilah peringatan kepada manusia pada hari ketika azab datang kepada mereka, maka orang yang zalim berkata, " Ya tuhan kami, berilah kami kesempatan kembali ke dunia walau sebentar, nescaya kami akan mematuhi seruan Engkau dan akan mengikut rasul-rasul. (Kepada mereka dikatakan) " Bukankah dahulu di dunia kamu telah bersumpah bahawa sekali-kali kamu tidak akan binasa?" (ibrahim: 44)


Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya. Jangan sampai terhantuk baru terngadah ye. Kalau terhantuk sekarang takpe lagi, jangan terhantuk bila dah terlihat api menjulang sisi. Nauzubillah.


-----------------------------------------------------------------------------------------
ps: terbau-bau nasi minyak dari jauh.nun di sana. huhu. nasi minyak siapa ni? ni bukan nasi minyak saya ni, nasi minyak orang sana.hehe =)

ps2: milah, takpe kan saya letak gambar ais juga. Saya kan suka sejuk >,<

chep
12.25am
4mac 2010



7 comments:

nagaliar said...

x sabar2 nk tunggu chep bertepuk dua blah tangan...hu3

anisahshamilah said...

cantiknye chep punye ais.
^.^

blh jer chep...

Dr. E-iN said...

chep!!!
post ni comel..
comel dan banyak makna.. =)

sharifah syahirah TSM [chep] said...

@nagaliar
haha, saya pun xsabar nak tggu cikgu tepuk berbunyi =P
ok cikgu, coming soon >,<
(huhu. buat ayat kontroversi)

@milah
=P

@e-in
moga2 pengamalan maknanya lebih comel lagi, kan2?
saya sayang kamu =)

emhoho said...

saya suka post nih!

'Ezzah Al-Islam said...

hoho.. chep kan suka makan ais ketui.. ^^,

p/s: kad dari akhawat jordan tuk akhawat mesir. ari tu minta aleen passkan.. kat aimi kut.. ??

Anonymous said...

Amiable post and this fill someone in on helped me alot in my college assignement. Gratefulness you for your information.