Tuesday, July 14, 2009

Kita yang mane ye?


salam buat semua..salam summer..salam bulan penuh keberkatan....

2 minggu di tanah air, satu nikmat yg Allah beri untuk pulang ke pangkuan orang-orang tersayang.

Di hari cuti macam ni,semua orang boleh dikatakan "sibuk"...
Tapi setiap orang tu kesibukkannya berbeza-beza.
Mari lihat contoh kesibukkan yang biasa berlaku.

Si A sibuk menghabiskan masanya membaca pelbagai novel
Si B tidur banyak2, katanya nak qada' tidur yang tak cukup sepanjang musim exam
Si C buat marathon movie, baik korea, hollywood, bollywood, malaywood
Si D baca buku motivasi, naikkan semangat supaya tahun depan lebih semangat (waaa.)
Si E rajin membuat kerja2 di rumah, ni lah peluang nak berbakti pada keluarga
Si F buat reunion dengan kawan2 sekolah, lama tak jumpa
Si G main game banyak2, tgk anime puas2
Si H blogging, seronok menulis kot
Si I pergi berjaulah (jalan2) serata dunia, pergi eropah ke takpun jalan keliling msia
Si J tengok tv puas2 kat msia,dah lame tak tgk tv nie
Si K pergi sekolah lama, jumpa cikgu junior2
Si L jadi cikgu, cari pengalaman

Cukup dulu contoh2 ni...
Mana satu kita dalam list2 tu? Ada tak diri kita dalam tu? Saya ada kot. Takkan korang takde?
Ni antara contoh2 yang biasa. Banyak lagi kan sebenar. Kita lebih tahu apayang kita buat.
Di mana pun kita, aktiviti apa pun kita buat, mari sama-sama pastikan tiada yang sia-sia.
Letakkan niat, tetapkan matlamat, dapatkan manfaat.
Matlamat apa ya yang nak dicapai cuti ni? Sudahkah kita listkan matlamat2 itu?
orang yang gagal merancang sebenarnya merancang untuk gagal.

Hidup ini memang kita perlu buat banyak pilihan.
Tapi atas dasar apa pilihan yang kita telah buat? Juga yang bakal dibuat?
Atas kepetingan agama? Kepentingan peribadi? Keluarga? Pangkat? Harta?Negara?
Kita lah yang akan buat pilihan. Pastikan pilihan kita itu dasarnya kukuh. Asasnya kuat.
Ada hala tuju.

***************************************************************************

Minggu lepas pergi JB. Jumpa anak buah yang comel, Aleesya. Walaupun mula2 macam takut je ngan nde dia ni (makcik), tak lama lepas tu ok je. Jom tgk gambar!






sekian dulu~jumpa di lain entry!

5 comments:

fathiyyah said...

ya robbi...comey nyaaa aleesya..

chep,congrats result!! kita dh naik thn 3 daah..
alhamdulillah

Asyila said...

tomeynye aleesya..huhu

macam aunties die.hehe..

kita ada dlm list tu.
hmm harap2nya bermanfaat buat agama,diri,bangsa,negara.

manfaatkan cuti ni ye~

Mrs. Adz said...

oit..cilok pic ka??huhu..

sharifah syahirah TSM [chep] said...

salam faty...
aleesya mmg comel..kamil ape kurgnye...lamex dgr cite kamil..hehe..

congrats jugak faty...
same2 kite doakan kwn2 yg lain..
smoga kite semua jpe di thn 3...
tanpa ade kekurangan sorg pun..
insyaAllah..ameen ya rabb~

syila...
comel mcm aunty die kan? huhu~

insyaAllah syila,same2 kite manfaatkan cuti nie....
meh la dtg ktn lg...heheh

sharifah syahirah TSM [chep] said...

to mrs.adzhar...
huhu...sori x bgtau...
dh xde gmbr..cilok aja~~huhu