Wednesday, April 30, 2008

SonSanG??

Bunga mawar indah baunya,
terletak pula di tasik perdana,
assalamualaikum pembuka bicara,
bertemu kita di hari yang ceria.
Haha…saya pasti ade yang akan komen bahawa pantun ni tak best dan puitis..betul tak faty??Actually ni salah satu pantun yang still melekat dalam ingatan…ni laa pantun yang selalu sangat chep guna masa masuk syarahan time sekolah rendah dulu..Sekolah Kebangsaan Batu 3, Kuantan…hehe..malu laa dengan faty …hehe..juga yang menyandang gelaran Naib Johan semasa Karnival Perubatan 08…:P…hehe..Actually dulu time lower form masa kat smka Pahang, pernah juga dilatih dan diperturunkan ilmu pantun ni oleh Cikgu Razali yang merupakan jurulatih kebangsaan..juga ketua halim kalau tak silap laaa…tapi chep tak cukup ciri kot…hehe..tak cukup lemah lembut kot…:P tapi anak didik Cikgu Razali ni memang dah banyak kali jadi Johan Kebangsaan..Ade jugak student dari sekolah chep yang jadi pemantun terbaik kebangsaan..huh..tahniah ye cikgu zali!!

Khamis,24 April…kami ade revision Anatomy Upper Limb dengan Dr. Al-Moatasem-Bellah Al-Shaerif…sedap betul name Dr. nie..macam name Sultan plak..first time tengok Dr. ni, rase cam ragu2..betul ke ni Dr. nyer??Sempoi giler…selama ni selalu je bertembung, tapi tak pernah tau pon beliau ni Professor…Tengah hari tu bermula laa revision kami..*best ke Dr ni ekk???hati tertanya-tanya..sebab kalau tak silap macam pernah dengar senior cerita Dr. ni best..
Lecture pun bermula dengan tajuk Synovial sheath…5 minit berlalu..belum rase best lagi…tapi lepas 10 minit tetibe rase best…lepas 20 minit macam lagi best..begitulah seterusnya…memang best sangat..rase macam sangat faham …terbuka sikit minda..sebab terasa ke “best”an nyer..hehe..satu fakta special yang anda patut tahu tentang chep adalah CHEP DILAHIRKAN SECARA SONSANG…yang mana kaki keluar dulu sebelum kepala..hehe..sepatutnya kepala dulu..tapi ntah laa kenapa chep ni..suka sangat berenang-renang dalam perut umi kot ..sampai tak tau kat mana kena letak kepala and kaki..orang tua-tua cakap orang yang keluar kaki dulu ni pandai mengurut…emm???sahih ke??boleh cayer ke???apa kaitan keluar kaki dulu dengan pandai urut??ape bezanya dengan keluar kepala dulu??emm..keep thinking~…hakikatnyer sekarang ni, ramai yang suka guna alasan tu untuk suruh chep mengurut diorang…especially umi laa..huhu…pakcik makcik sedara pun sama…isk..rasenyer nie laa salah satu skill diorang untuk dapatkan tukang urut free..kekekeke..:P

Sebenarnyer point utama nak cerita pasal macam mane sebenarnya kelahiran sonsang ni…menurut DR. Moatasem Bellah, bayi yang lahir sonsang ni adelah head coming after the body.Yang bahayanye yang pertama adalah kemungkinan bayi tu lemas dalam cecair amnion…Alhamdulillah chep sihat walafiat..tak ingat laa lemas ke tak masa tu..:P…emm..pastu bile keluar kaki dulu, bayi tu akan sejuk ..yang pentingnye kesejukan akan stimulate respiration…sebab tu laa lemas rasenye..so, doctor akan balut badan bayi tu dengan warm towel supaya bayi tu tak sejuk yang mana akan menyebabkan bayi tu bernafas seterusnya lemas.Pastu??Kalau keluar kepala dulu, laluan keluar bayi akan jadi mudah..tapi untuk yang sonsang agak susah.So, doctor kena make sure kepala bayi dalam keadaan flex…so diameternyer kecil sikit..Then??Doktor akan masukkan jari melalui laluan peranakan untuk masukkan jari dalam mulut bayi…

Kesimpulannya di sini, syukur sangat sebab dilahirkan dalam keadaan sihat. Dah besar dah pun chep nie..hehe…saya sanggup berbakti untuk menjadi tukang urut tak bertauliah…hehe..

“ Dan kami perintahkan kepada manusia agar berbuat baik kepada orang tuanya. Ibunya telah mengandungkannya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyapihnya dalam usia 2 tahun.Bersyukurla kepadaKu dan kepada orang tuamu.Hanya kepada Aku kembalimu”.


*ps : Bahasa sangat rojak sebab ade istilah yang tak reti nak explain…harap maaf!

*Kami cuti 5 hari..khamis sampai isnin!!study..jangan tak study!! Exam terdekat adalah anatomy spotting..jangan lupa doakan chep!!

*Abah cakap pingu and anak2 sakit mata..isk..siannyer budak tu…hehe..Pikah, sila jalankan tanggungjawab anda..make sure diorg sehat ekkk!!Titiskan ubat mata yang abah dah beli untuk diorang tu…wes..dah ade name ke blom anak2 pingu tu?
*nantikan gambar alam semulajadi yg cantik~picnic hadiqah azhar..