Semalam, 3 generasi SBPI Mersing berkumpul. Semuanya dari UIA Kuantan, melainkan seorang dari UIA Gombak dan seorang lagi yang tidak pernah ada apa-apa hubungan dengan UIA. =)
Seriously, rasa sangat best. Walaupun lain-lain batch, tapi masih mesra. Kami berkumpul di rumah Syazana, diikuti serbuan ke rumah Cikgu Roziawati (yang saya dah pergi minggu lepas) dan rumah Ustaz Joha, 2 orang bekas guru di SBPI Mersing yang kini mengajar di SBPI Kuantan.
Sekali lagi nak cakap best! Hehe, walau kondisi kesihatan diri yang agak lemah, tapi hampir terlupa tengah kurang sihat. Ukhuwah itu sungguh indah! Rasa macam nak anjurkan reunion semua generasi je. =)
Bila berkumpul semula semalam, rasa macam nak balik sekolah semula. Saya suka sekolah saya. Haha, tapi semua orang akan cakap sekolah dia best kan? Takpe, semua sekolah best. Diri kita sendiri yang menentukan best atau tidak best sesuatu keadaan.
Setiap sekolah pasti ada uniknya tersendiri, kan? Semalam saya mula merasakan sekali lagi keunikkan sbpi mersing =).
Sayangilah sekolah anda, baik guru-guru, senior junior rakan sebaya, dan semua kakitangan sekolah. Baik makcik dewan makan, makcik jemari emas (cleaner), pekerja makmal, perpustakaan, pejabat dan semuanyalah. Anda tidak akan pernah rugi. Teringat satu peristiwa. Setelah lama meninggalkan sekolah, sedang berjalan-jalan ziarah sekeliling sekolah. Tiba-tiba datang makcik jemari emas (cleaner). " Awak ni Syahirah, kan? Makcik ingat lagi awak ni. Awak ni....." Huhu. Terharu saya. Mungkin ini berkat suasana di sekolah yang sangat membentuk ukhwah antara seluruh warga di situ.
Dan sampai sekarang, segala yang saya terima di sana, sangat saya hargai hingga sekarang dan sungguh, sebagian daripada peribadi saya terbentuk di situ.
ps: tahun ni rasanya tak berkesempatan turun sbpi Mersing. T__T. Ampunkan saya cikgu.
ps: Mode malam ini --> rasa nak pergi pantai, menghadap langit, bintang dan bulan. Ber-uz-lah.
Showing posts with label chep's school memories. Show all posts
Showing posts with label chep's school memories. Show all posts
2
comments
Saturday, September 25, 2010
Posted by Sharifah Syahirah TSM Labels: chEP is sharing, chep's school memories3 Generasi
2
comments
Tuesday, September 21, 2010
Posted by Sharifah Syahirah TSM Labels: chEP is sharing, chep's school memoriesBang Bang Boom Raya
Satu malam, pulang ke rumah dari satu destinasi.
Kakak kelihatan khusyuk menonton televisyen. Bang Bang Boom Raya rupanya. Seharusnya Bang Bang Boom mestilah buat orang bergelak tawa, tapi tidak untuk kali ini. Aku duduk untuk sama-sama menonton. Nah, hujan pun turun.
Berapa ramai agaknya manusia yang prihatin di Malaysia. Bang Bang Boom Raya kali ini ala-ala cerita Lau Kana Bainana tu. Aku terfikir juga kalau aku jadi orang-orang di situ, adakah aku turut prihatin, dan membantu? Mungkin di rumah aku rasa aku akan menolong, tapi di sana belum tentu. Berkata itu mudah, tapi sebenarnya amal yang akan membuktikan kefahaman kita.
Sebenarnya ada scene lain lagi, tapi jumpa yang ini sahaja di YouTube. =)
Dan orang yang tolong tu dia tak akan tahu hal sebenar melainkan dia menonton Bang Bang Boom Raya. Subanallah. Semoga terus ihsan.
Dan lagi, teringat masa sekolah rendah dulu. Satu hari semasa perhimpunan, cikgu menganugerahkan seorang pelajar kerana pelajar tersebut prihatin dengan kebersihan. Ada satu sampah di hadapan kelas, tapi tiada seorang pun pelajar yang lalu-lalang di situ bersikap cakna untuk mengutip dan membuangkannya dalam bakul sampah. Sejak hari itu, ramai pelajar lain yang cuba mengikut sifat baik pelajar tersebut. Harapannya, mereka mengamalkan sifat itu bukanlah kerana mengharapkan anugerah. InsyaAllah, moga ihsan kerana Allah. Mungkin ini salah satu methode yang baik untuk mendidik pelajar. Membiasakan diri pelajar-pelajar dengan sifat-sifat mulia, lama kelamaan insyaAllah menjadi sikap semula jadi dalam diri.
Inilah yang dikatakan mendidik, dan bukannya sekadar mengajar.
Oh ya, terima kasih kepada pelajar tersebut kerana memberikan satu impak yang besar dalam diri ini. Siapa sangka, perkara kecil yang dia lakukan, memberikan sesuatu hasil yang sangat besar sehingga sekarang. Buktinya , ada yang sangat terkesan dan masih ingat peristiwa itu . =)
Pengajaran : Jadilah qudwah yang baik. Dan moga hanya kerana Allah, bukan kerana mengarapkan puja penduduk dunia.
Kakak kelihatan khusyuk menonton televisyen. Bang Bang Boom Raya rupanya. Seharusnya Bang Bang Boom mestilah buat orang bergelak tawa, tapi tidak untuk kali ini. Aku duduk untuk sama-sama menonton. Nah, hujan pun turun.
Berapa ramai agaknya manusia yang prihatin di Malaysia. Bang Bang Boom Raya kali ini ala-ala cerita Lau Kana Bainana tu. Aku terfikir juga kalau aku jadi orang-orang di situ, adakah aku turut prihatin, dan membantu? Mungkin di rumah aku rasa aku akan menolong, tapi di sana belum tentu. Berkata itu mudah, tapi sebenarnya amal yang akan membuktikan kefahaman kita.
Sebenarnya ada scene lain lagi, tapi jumpa yang ini sahaja di YouTube. =)
Dan orang yang tolong tu dia tak akan tahu hal sebenar melainkan dia menonton Bang Bang Boom Raya. Subanallah. Semoga terus ihsan.
Dan lagi, teringat masa sekolah rendah dulu. Satu hari semasa perhimpunan, cikgu menganugerahkan seorang pelajar kerana pelajar tersebut prihatin dengan kebersihan. Ada satu sampah di hadapan kelas, tapi tiada seorang pun pelajar yang lalu-lalang di situ bersikap cakna untuk mengutip dan membuangkannya dalam bakul sampah. Sejak hari itu, ramai pelajar lain yang cuba mengikut sifat baik pelajar tersebut. Harapannya, mereka mengamalkan sifat itu bukanlah kerana mengharapkan anugerah. InsyaAllah, moga ihsan kerana Allah. Mungkin ini salah satu methode yang baik untuk mendidik pelajar. Membiasakan diri pelajar-pelajar dengan sifat-sifat mulia, lama kelamaan insyaAllah menjadi sikap semula jadi dalam diri.
Inilah yang dikatakan mendidik, dan bukannya sekadar mengajar.
Oh ya, terima kasih kepada pelajar tersebut kerana memberikan satu impak yang besar dalam diri ini. Siapa sangka, perkara kecil yang dia lakukan, memberikan sesuatu hasil yang sangat besar sehingga sekarang. Buktinya , ada yang sangat terkesan dan masih ingat peristiwa itu . =)
Pengajaran : Jadilah qudwah yang baik. Dan moga hanya kerana Allah, bukan kerana mengarapkan puja penduduk dunia.
1 comments
Thursday, September 16, 2010
Posted by Sharifah Syahirah TSM Labels: chEP as a Student, chep's school memories, memoriesDedikasi untuk Hajah Safiah
Salam hari jumaat, hari penuh keberkatan. =)
Terbaca blog Intan, ada satu entry khas "bumper" untuk Hajjah Safiah. Lalu, semangat nak menulis rasa berkobar-kobar. Memang masa mula-mula dengar berita perpindahan hajah. rasa nak menulis sesuatu tentang beliau. Sedih betul dengar berita tu. Satu demi satu permata berharga SMSSI diambil orang. Hari ini saya cuba realisasikan hasrat untuk mengabadikan sesuatu dalam diari maya ini. Kalau cikgu baca, saya seronok. Kalau cikgu tak baca dan tak tahu pun, saya masih gembira. Kira doa dalam diam lah. Hehe.
Mula mengenal cikgu Safiah semasa minggu orientasi. Yang saya ingat, beliau arahkan kami mengisi borang maklumat diri. Dan pada masa itu juga cikgu mencari-cari calon pengawas. Satu malam ketika prep, tiba-tiba cikgu Safiah memanggil saya keluar dari bilik PREP. Berdebar boleh tahan masa tu. Seingat saya persoalan yang ditanya berkaitan pengalaman saya sebagai seorang pengawas.
Dipendekkan cerita, maka jadilah saya seorang pengawas. Satu hari, cikgu Safiah panggil saya untuk bincang sambutan hari guru, saya dengan yakinnya memberi cadangan untuk melaksanakan hari guru seperti mana sekolah saya yang lama (baca : smka pahang).
Dan saya masih ingat kata-kata cikgu Safiah masa tu. Masa tu rasa agak pedas, tapi hakikatnya yang pedas itulah yang sedap dan tak nak berhenti makan, ye tak? Maka terlaksanalah sambutan hari guru walau banyak kekurangan. Saya tidak pasti akan feedback dari orang lain, tapi saya sendiri berpuas hati. Ini berkat kerjasama semua terlibat.
Satu hari, ketika sedang prep malam di bilik pengawas, cikgu Safiah seperti biasa membuat rondaan. Sekali lagi disoal cikgu. Kali ini berkaitan kekemasan dan keceriaan sekolah. Setiap kali disoal cikgu, jantung mesti tachycardia punya. Tak kiralah berapa kali jumpa cikgu, rasa nak lari je. Hehe. Saya punya jawapan masa tu saya rasa tak best. Saya kata saya dah arahkan pada yang bertanggungjawab. Huhu. Mungkin hakikatnya saya yang tidak tegas dan tidak mengambil serius dalam hal. Oh tidak, takut dengan tanggungjawab masa lalu yang tidak terlaksana dengan baik. T___T
Kenangan lain lagi. Satu hari, pasangan kerja saya ada masalah sikit. Nak letak jawatan. Maka berlakulah drama air mata di Surau Al-Kautar (eh, baru perasan sama dengan nama rumah saya di Mesir). Keinginannya meletakkan jawatan disokong pula oleh manusia sejantina beliau. Mereka semua mahu sama-sama letak jawatan.( oho, boleh pulak sokong macam tu). Walhal, 2 hari lagi, akan berlangsungnya majlis penyerahan watikah. Makanya, malam itu saya dipanggil lagi oleh cikgu Safiah. Dengan lingangan air mata, berjumpala saya dengan cikgu. Cikgu pun tanya apa berlaku. Saya ceritalah kisahnya. Lepas tu cikgu tanya pula " Yang awak ni menangis kenapanya?" Haha. Jawapan saya " Oh, tadi orang tu cerita pasal mak ayah, tu yang sedih tu". Hehe. Saya sungguh malu dengan cikgu masa tu. kenapalah saya menangis! Hmm.. Kenapa saya menangis ea?
Lagi. Dulu dalam batch kami, saya dan Syazana dikira orang jauh. Sebab kami je yang duduk luar Johor. Makanya, setiap kali nak balik kampung, cikgu mesti ambil berat hal kami. Dari hal tiket, pukul berapa bas, pukul berapa kena keluar dari kelas, pesan suruh bawa beg terus, pesan orang untuk hantar kami ke stesen bas, dan banyak lagi. Haih, serius layanan macam ibu bapa. Ada sekali tu, cikgu siap bagi kereta baru dia, suruh penyelia asrama drive untuk hantar kami ke stesen bas. =)
Dah la ye , gaya cerita saya sangat membosankan. Tak reti pula saya nak share cerita. Bak kata Intan, hanya Allah, saya dan cikgu Safiah sahaja yang tahu. Banyak sangat pengalaman bersama beliau. Dan saya akan ingat kata-kata dan pesanan beliau, baik pedas, manis, tawar. Hehe.
Yang pasti, cikgu Safiah merupakan salah seorang guru yang bakal dikenang. Oh, bukan maksud saya cikgu lain tidak. Semua guru ada personaliti yang tersendiri yang akan membuatkannya dikenang-kenang. =)
Cikgu Safiah, terima kasih banyak-banyak. Cikgu menjadi salah satu elemen yang membentuk diri saya. Daripada elemen-elemen itu, terbentuklah satu peribadi. Jasamu dikenang. Maafkan salah silap. Jelingan manja cikgu masih diingati. Hehe.
Terbaca blog Intan, ada satu entry khas "bumper" untuk Hajjah Safiah. Lalu, semangat nak menulis rasa berkobar-kobar. Memang masa mula-mula dengar berita perpindahan hajah. rasa nak menulis sesuatu tentang beliau. Sedih betul dengar berita tu. Satu demi satu permata berharga SMSSI diambil orang. Hari ini saya cuba realisasikan hasrat untuk mengabadikan sesuatu dalam diari maya ini. Kalau cikgu baca, saya seronok. Kalau cikgu tak baca dan tak tahu pun, saya masih gembira. Kira doa dalam diam lah. Hehe.
Mula mengenal cikgu Safiah semasa minggu orientasi. Yang saya ingat, beliau arahkan kami mengisi borang maklumat diri. Dan pada masa itu juga cikgu mencari-cari calon pengawas. Satu malam ketika prep, tiba-tiba cikgu Safiah memanggil saya keluar dari bilik PREP. Berdebar boleh tahan masa tu. Seingat saya persoalan yang ditanya berkaitan pengalaman saya sebagai seorang pengawas.
Dipendekkan cerita, maka jadilah saya seorang pengawas. Satu hari, cikgu Safiah panggil saya untuk bincang sambutan hari guru, saya dengan yakinnya memberi cadangan untuk melaksanakan hari guru seperti mana sekolah saya yang lama (baca : smka pahang).
Dan saya masih ingat kata-kata cikgu Safiah masa tu. Masa tu rasa agak pedas, tapi hakikatnya yang pedas itulah yang sedap dan tak nak berhenti makan, ye tak? Maka terlaksanalah sambutan hari guru walau banyak kekurangan. Saya tidak pasti akan feedback dari orang lain, tapi saya sendiri berpuas hati. Ini berkat kerjasama semua terlibat.
Satu hari, ketika sedang prep malam di bilik pengawas, cikgu Safiah seperti biasa membuat rondaan. Sekali lagi disoal cikgu. Kali ini berkaitan kekemasan dan keceriaan sekolah. Setiap kali disoal cikgu, jantung mesti tachycardia punya. Tak kiralah berapa kali jumpa cikgu, rasa nak lari je. Hehe. Saya punya jawapan masa tu saya rasa tak best. Saya kata saya dah arahkan pada yang bertanggungjawab. Huhu. Mungkin hakikatnya saya yang tidak tegas dan tidak mengambil serius dalam hal. Oh tidak, takut dengan tanggungjawab masa lalu yang tidak terlaksana dengan baik. T___T
Kenangan lain lagi. Satu hari, pasangan kerja saya ada masalah sikit. Nak letak jawatan. Maka berlakulah drama air mata di Surau Al-Kautar (eh, baru perasan sama dengan nama rumah saya di Mesir). Keinginannya meletakkan jawatan disokong pula oleh manusia sejantina beliau. Mereka semua mahu sama-sama letak jawatan.( oho, boleh pulak sokong macam tu). Walhal, 2 hari lagi, akan berlangsungnya majlis penyerahan watikah. Makanya, malam itu saya dipanggil lagi oleh cikgu Safiah. Dengan lingangan air mata, berjumpala saya dengan cikgu. Cikgu pun tanya apa berlaku. Saya ceritalah kisahnya. Lepas tu cikgu tanya pula " Yang awak ni menangis kenapanya?" Haha. Jawapan saya " Oh, tadi orang tu cerita pasal mak ayah, tu yang sedih tu". Hehe. Saya sungguh malu dengan cikgu masa tu. kenapalah saya menangis! Hmm.. Kenapa saya menangis ea?
Lagi. Dulu dalam batch kami, saya dan Syazana dikira orang jauh. Sebab kami je yang duduk luar Johor. Makanya, setiap kali nak balik kampung, cikgu mesti ambil berat hal kami. Dari hal tiket, pukul berapa bas, pukul berapa kena keluar dari kelas, pesan suruh bawa beg terus, pesan orang untuk hantar kami ke stesen bas, dan banyak lagi. Haih, serius layanan macam ibu bapa. Ada sekali tu, cikgu siap bagi kereta baru dia, suruh penyelia asrama drive untuk hantar kami ke stesen bas. =)
Dah la ye , gaya cerita saya sangat membosankan. Tak reti pula saya nak share cerita. Bak kata Intan, hanya Allah, saya dan cikgu Safiah sahaja yang tahu. Banyak sangat pengalaman bersama beliau. Dan saya akan ingat kata-kata dan pesanan beliau, baik pedas, manis, tawar. Hehe.
Yang pasti, cikgu Safiah merupakan salah seorang guru yang bakal dikenang. Oh, bukan maksud saya cikgu lain tidak. Semua guru ada personaliti yang tersendiri yang akan membuatkannya dikenang-kenang. =)
Cikgu Safiah, terima kasih banyak-banyak. Cikgu menjadi salah satu elemen yang membentuk diri saya. Daripada elemen-elemen itu, terbentuklah satu peribadi. Jasamu dikenang. Maafkan salah silap. Jelingan manja cikgu masih diingati. Hehe.
Subscribe to:
Posts (Atom)
